Kennismaking met MS Excel

Kennismaking met MS Excel

1.1 De Werkomgeving

1Tabblad bestand8Rij / Record
2Tabbladen9Rijnummer
3Werkbalk snelle toegang10Kolomkop
4Titelbalk (naam bestand)11Werkbladen
5Formulebalk12Statusbalk
6Cel13Lint
7Kolom / Veld14Schuifbalk

Een groep geselecteerde cellen in MS Excel wordt een “Bereik” genoemd. Deze cellen kunnen naast elkaar of niet naast elkaar liggen.

Om naast elkaar liggende cellen te selecteren klik je de eerste cel, en sleep je de muisaanwijzer naar de laatste cel. 

Om niet naast elkaar liggende cellen te selecteren, selecteer je de eerste cel of cellen, hou de Ctrl-toets op je toetsenbord ingedrukt, en selecteer je de tweede cel of reeks cellen. Je kunt zoveel cellen selecteren die je wilt.

1.2 Werkmappen en Werkbladen

1.2.1 Een nieuw werkmap aanmaken

Hoe ga je te werk?

    • Open Excel
    • Selecteer bij Nieuw, Lege werkmap

1.2.2 Een werkblad toevoegen aan een werkmap

Wanneer je een werkmap maakt krijg je automatisch 1 werkblad tot 3 werkbladen (afhankelijk van hoe dit in het systeem is ingesteld). Dit kan je onderaan jouw werkblad zien.

Hoe ga je te werk?

Om een extra werkblad aan te maken selecteer je het + teken naar jouw werkblad. Op deze manier krijg je een 2de werkblad.

1.2.3 Hoe wijzig je de naam van een werkblad?

Hoe ga je te werk?

    • Klik met jouw cursor op het werkblad waarvan je de naam wilt veranderen.
    • Klik dan op de rechtermuisknop en selecteer ‘Naam wijzigen’.
    • Wijzig de naam van jouw tabblad.

OPDRACHT (DEEL 1)

    • Download het bestand Mijn rapport_blanco
  •  
    • Wijzig de naam naar Mijn rapport_VoornaamFamilienaam en plaatst het bestand in de gedeelde map op OneDrive (map MS Excel, Deel 1).
  •  
    • Je werkmap bevat momenteel 3 werkbladen, namelijk ‘1’, ‘2’ en ‘3’. Wijzig de namen van de werkbladen als volgt:
      • ‘1’ wordt ‘Rapport’
      • ‘2’ wordt ‘Planckendael’
      • ‘3’ wordt ‘Tafels van vermenigvuldiging’ 
  •  
    •  Sla je bestand nogmaals op.

1.3      Tekst en getallen invoeren / bewerken / wissen

Hoe voeg je tekst of getallen toe aan een werkblad?

    • Selecteer de cel waar je tekst of getallen wilt invoeren.
    • Typ jouw tekst of getal(len).

Hoe wijzig je reeds aanwezige tekst of getallen binnen een werkblad?

    • Selecteer een cel die reeds gegevens bevat en start met typen. De nieuwe inhoud wordt toegevoegd OF Dubbelklik op de cel en wijzig de inhoud.
Hoe wis je tekst en getallen binnen een werkblad?
    • Selecteer de cel(len) waarvan je de inhoud wenst te wissen.
    • Druk op de knop ‘Delete’.

OPDRACHT (DEEL 2)

    • Voor deze opdracht werk je enkel in het werkblad ‘Rapport‘.
  •  
    • Voeg tekst en getallen aan het werkblad zodat je onderstaand eindresultaat verkrijgt:

Tip: Wanneer een tekst of getal breder is dan de breedte van de kolom, dubbelklik dan op het streepje op tussen de kolomkoppen.

    •  Sla je bestand nogmaals op.

1.4 Vlot werken met rijen en kolommen

1.4.1 Rijen en kolommen selecteren

Om een volledige rij of record te selecteren dien je je cursor te plaatsen in het cijfer van de rij. Je cursor veranderd in een zwarte pijl. Wanneer je klikt met de linkermuisknop, dan wordt de volledige rij geselecteerd.

Om een volledige kolom of veld te selecteren dien je je cursor te plaatsen in het letter van de kolom. Je cursor veranderd in een zwarte pijl. Wanneer je klikt met de linkermuisknop, dan wordt de volledige kolom geselecteerd.

1.4.2 Rijen en kolommen invoegen en verwijderen

Nadat je een rij of kolom hebt geselecteerd, kan je een dialoogvenster openen door op de rechtermuisknop te klikken.

Door in het dialoogvenster te klikken op verwijderen, wordt de geselecteerde rij of kolom verwijderd.

Door in het dialoogvenster te klikken op invoegen, wordt er een rij erboven of een kolom links toegevoegd.

1.4.3 Rijen en kolommen verbergen en zichtbaar maken

Nadat je een kolom of rij hebt geselecteerd, kan je een dialoogvenster openen door op de rechtermuisknop te klikken.

Door in het dialoogvenster te klikken op verbergen, wordt de geselecteerde rij of kolom verborgen. De geselecteerde rij of kolom verdwijnt er in in de kolom- of rijkoppen verschijnt er of .

Wanneer je met de rechtermuisknop klikt op de streepjes die in de kolom- of rijkoppen aanduiden dat er er een kolom of rij is verborgen ( of ), dan kan je deze terug zichtbaar maken door op zichtbaar maken te klikken.

1.4.4 Rijen en kolommen kopiëren/knippen en plakken

In Excel kan je gemakkelijk rijen en kolommen kopiëren/knippen en plakken. Belangrijk is wel dat je het verschil begrijpt tussen kopiëren en knippen.

    • Kopiëren: Je kopieert alle inhoud van een rij of kolom naar een andere plaats. De originele rij of kolom blijft ook behouden en wordt dus niet verwijderd.
    • Knippen: Je verwijdert de rij of kolom op de oorspronkelijke plaats en verplaatst deze naar een andere plaats in je werkblad.

Hoe ga je te werk?

Nadat je een rij of kolom hebt geselecteerd, kan je een dialoogvenster openen door op de rechtermuisknop te klikken.

Daarna selecteer je een andere rij of kolom, druk je op de rechtermuisknop en klik je op ‘Gekopieerde / Geknipte cellen invoegen‘. In het geval dat je gekopieerd hebt, blijft de originele rij of kolom behouden. In het geval dat je geknipt hebt, wordt de originele rij of kolom verwijderd.

OPDRACHT (DEEL 3)

    • Voor deze opdracht werk je enkel in het werkblad ‘Rapport‘.
  •  
    • Voeg een kolom links van Percentage toe. Geef deze kolom de titel ‘Totaal te behalen punten‘. Voeg in deze kolom getallen toe (zie onderstaand eindresultaat).
  •  
    • Voeg boven het vak biologie nog een vak toe, ‘Aardrijkskunde‘. Voeg in deze kolom getallen toe (zie onderstaand eindresultaat).
    •  Sla je bestand nogmaals op

Eindresultaat

 

1.5      Werkblad opmaken

In het tabblad Start zijn een aantal rubrieken die je kunnen helpen om voor een mooie opmaak van jouw werkblad te zorgen. Ook in de andere tabbladen kan je opmaakopties terugvinden.

1.5.1     Rubriek Lettertype

Net zoals in Microsoft Word kan je het lettertype, kleur, grootte … van jouw tekst aanpassen. Hiervoor gebruik je de verschillende opties beschikbaar in de rubriek.

In deze rubriek kies je ook randen die je graag wilt toevoegen aan je tabel. Kies de uitvouwknop naast het icoontje randen om de opties die je hebt te tonen. Je kan kiezen voor enkel buitenranden, binnenranden … Onderaan de uitvouwknop kan je ook de kleur, de dikte, de stijl van jouw randen aanpassen.

Je kan ook de uitvouwknop gebruiken in de rechteronderkant om naar meer opties te gaan.

1.5.2 Rubriek Alinea

In de rubriek Alinea kan je kiezen om jouw tekst in de cel rechts of links uit te lijnen of te centreren. Je kan ook de richting van jouw tekst aanpassen.

Daarnaast biedt de rubriek jou de mogelijkheid om cellen samen te voegen en te centreren of jouw tekst in één cel te houden wanneer je te veel tekst hebt voor de cel en deze niet breder wilt maken.

1.5.3     Cellen vergroten

Wanneer je tekst en/ of getallen ingeeft, kan het zijn dat de kolommen en/ of rijen niet breed genoeg zijn.

Hoe ga je te werk? Je kan tussen 3 verschillende werkwijzen kiezen.

Werkwijze 1

    • Tabblad Start
    • Rubriek Cellen
    • Uitvouwknop Opmaak
    • Kolombreedte
    • Geef een nieuwe kolombreedte of rijhoogte aan.

Werkwijze 2

    • Selecteer een rij of kolom
    • Klik op de rechtermuisknop en selecteer de optie rijhoogte of kolombreedte 
    • Geef een nieuwe kolombreedte of rijhoogte aan.

Werkwijze 3
Wanneer je jouw cursor (muis) tussen 2 kolommen in de kolomkop plaatst, merk je dat deze van vorm veranderd . Klik dan op jouw cursor met de linkermuisknop en zo kan je de kolom verbreden of versmallen door te slepen. Dit kan je ook op rijen toepassen.

1.5.4      Cellen samenvoegen en splitsen

Je kunt verschillende cellen samenvoegen tot één grote cel.

Hoe ga je te werk?

    • Selecteer de cellen die je wilt samenvoegen
    • Klik op de knop samenvoegen en centreren in tabblad Start, rubriek Uitlijning.
    • Indien je de cellen nadien weer wilt splitsen, selecteer je opnieuw samenvoegen en centreren in dezelfde rubriek

Bronnen

https://www.zelfstudie.be/cursus-office-365.php
http://www.gratiscursus.be/Excel_Tips/index.html
https://support.office.com/nl-be

OPDRACHT (DEEL 4)


    • Voor deze opdracht werk je enkel in het werkblad ‘Rapport‘.
  •  
    • Pas de kolombreedtes als volgt aan:
      • Kolom A: 5
      • Kolom B tot en met E: 20
  •  
    • Pas de rijhoogtes als volgt aan:
      • Rij 1: 40
      • Rij 2 tot en met 21: 15
  •  
    • Geef de bereiken A2 tot en met E15 én B17 tot en met C21 een binnen- en buitenrand (= alle randen)
  •  
    • Geef de titels (Rij 1) de volgende opmaak:
      • A1 en B1 Samenvoegen en centreren
      • De titels (horizontaal) centreren en (verticaal) in het midden van de cel uitlijnen 
      • Lettertype Calibri, 16 pt, vet
      • Voor cel D1 de optie ‘Tekstterugloop‘ gebruiken
      • Achtergrond van de titels opvullen met een gele kleur
      • Dikke randen binnen en buiten rond de titels toevoegen
  •  
    •  Centreer de getallen in de kolommen ‘Mijn Score’ en de ‘Totaal te behalen punten’.
  •  
    • Geef de vakken (Kolom B) de volgende opmaak:
      • Vet en cursief
      • Achtergrond van de vakken opvullen met de kleur ‘Wit, Achtergrond 1, donkerder 15%’
Eindresultaat (bekijk dit nauwkeurig!!!)
 
    • Sla je bestand nogmaals op